Friday, February 27, 2009

IBRAHIM ALI BEING ASKED TO RESIGN

A small group of PAS protestors held a peaceful protest against YB Ibrahim Ali the MP for Pasir Mas. They had helped Ibrahim win the seat against UMNO in the last GE and now they want him to to back off if he were to do the froggie again. The protest was held immediately after the Friday prayers within the Mekasar Mosque compound. After a short speech by the Ketua Pemuda Pas Pasir Mas and some takbir of Allah hu Akbar, they left for home without any incidence.

The crowd could have been bigger if more people knew about the intended protest bust since not many knew, they did not stay back to make up a bigger crowd. Somehow the police knew about it and make their presence felt with two patrol cars an an unknown number of plain clothes personnel.

18 comments:

Gurindam Jiwa said...

I think they are just playing the political game.

PAS itself admitted during the election campaign that with Ibrahim Ali running as independent under PAS banner, Ibrahim actually helped PAS win all the state seats in Pasir Mas. Had PAS contested the Pasir Mas parliamentary seat, with Ibrahim Ali running as independent, PAS could have lost the parliamentary seat along with some state seats, going by the experience of Pengkalan Pasir.

Of course, at the time, no one knew there was going to be a political tsunami ravaging the country. Had they known, PAS would have gone for the seat alone.

But what has passed is past. I'm sure they know Ibrahim Ali better.

It is all a game.

Zawi said...

Mazle,
Ibrahim is making his last mileage from his waning political career. I presume it will be his last opportunity to make hay while the sun shines. He had been waiting for this moment for so long I guess he cant wait any longer. Either way he will be a nonenity when the next GE comes.

Covert_Operations'78 said...

Whoah! Dahsyat tu! Those words on the posters carried by the protestors -- I wonder how Ibrahim Ali can live with himself after this. But then again, unlike the real frogs, Ibrahim Ali has very thick skin. Makan kiri kanan, people halalkan tak?

Zawi said...

CO'78,
Thick skinned and thick headed. He cares not what others think of him. They wanted to march to his office not far from the mosque but the police presence intimidated the small protesters.

zaitgha said...

Pak Zawi,

Saya memang tak reti pasal politik nih and lagi2 tak mahir pasal hukum hakam...tapi saya rasa poster2 tuh agak keterlaluan, bole kah kita menjatuhkan hukum begitu? takut saya membacanya...

Zawi said...

zaitgha,
Ni la kalau dah ikutkan hati sangat apa pun sanggup diluahkan. Kekadang berkata baik mengenai musuh kita lagi baik.

cakapaje said...

Salam Pak Zawi,

Bila saya menemuramah dia beberapa tahun dahulu, beliau menampakkan 'high self-esteem' dan amat berbangga menjadi (mungkin) satunya rakyat Malaysia yang dapat bertemu dengan Ayotollah Khomeini (ada gambar). Apapun, beliau tetap orang yang sama sebelum, sewaktu, dan selepas temubual itu.

Zawi said...

Shah,
That is him since his student activist day. He was in ITM and I was in Serdang.

razihan said...

salam abg wi

sememangnya michavelli menyatakan bahawa matlamat menghalalkan cara ternyata brahim Ali pandai mengekplotasikan peluang yang ada untuk survival politiknya..
ruang yang luas diberikan oleh pas untuk bertanding di parlimen pasir mas ternyata bintang politik yang malap kembali bersinar apabila memenangi parlimen pasir mas dengan mengalah calon bn dengan majoriti yang Maha besar katakan...

ibrahim ali sebenarnya telah dilebelkan daki umno oleh pimpinan pas kelantan..

brahim brahim sudah la anda sekarang dibawah jagaan TGNA bukan lagi menjadi anak EMAS TUN M

kenang lah budi orang lain kami tau jaga anda tapi anda tidak mengenang budi kami selaku pengundi anda

setakat berbahas ngan non-muslim ok la kami pon dapat terima tetapi menghina pakatan PAS N PKR kami tidak dapat terima..

brahim semakin agas loni lepas najib nak jd pm...

letak la jawatan kami akan tidak menyokong anda cukup lah cita2 karut marut MTRK anda aspirasi melayu konon sebenarnya benda sudah kurang releven sekarang ialah perpaduan melalui islam

manlaksam said...

Salam tuan,
Pok Mae mintok doa biar dia panjang umur supaya dapat bertanding sekali lagi dalam PRU13. Biar dia tahu langit tu tinggi ko rendah.

sad, with a white hair.a father. said...

Salam Pak Zawi..
Dulu masa saya sekolah Falahiah Ibrahim pernah mari rasmi mesyuarat PIBG.Masa tu dia BN lagi.Dia bawak Mahathir ke Pasir Mas dan gelar Mahathir Adi Jagat.Sampai hari ni telinga ni masih panas dengar kata2 Ibrahim mengutuk PAS.Jadi masa PAS terima Ibrahim memang saya pelik.Bukan tak tahu perangai Ibrahim.Demo2 tu orang lagi tua dan berpengalaman.Pelik sungguh.Mana prisip PAS masa terima Ibrahim.Sekarang baru nak reject pulak?

Oldstock said...

Salam Pak Zawi,

I guess, in politics, the maxim of `the ends justfiying the means' becomes the ultimate factor.

In this case, PAS took Ibrahim Ali on board at the last GE despite knowing of Ibrahim's history (which they know so very well). The decision at that time was probably, `Takpe... asal dia musuh UMNO, kita terima dia tanding atas tiket PAS. Janji dia menang!' PAS cannot deny that, in the interest of political expediency, they have adopted their own much-hated method of `Matalamat menghalalkan cara'.

I agree with the comment from Sad White Hair Father above. The leadership of PAS is as much to blame as anyone else for this episode. Ibrahim Ali has stayed true to form all along. Nobody can fault him for that. It's time for the people of Pasir Mas (PAS, UMNO or independents alike) to decide whether he is worth being their leader.

othman ahmad78 said...

Assalamualaikum abe wi, trimo kasih sebab wujudken blog nie.At least dpt tahu jugakla ttg brito yg berlaku di sekitar pasir mas lebih2 lagi kg kasar.Pasal perhimpunan kat masjid kasar tu, tak elok sgt la.patut wat tempat lain macam kat stadium pasir mas ko,stadium kb ko..ambo asal kbg bunut,ANOK MUKIM TOK GULU LOH..respect nge abe wi dlm penguasaan BI.

A Voice said...

Lupo dema 2004 tingga dua kerusi DUN doh UMNO punyo balik dah.

Masa 2008 dapak selamat ke?

Namo pakai kupioh, membohong selalu puok dema ni.

sad, with a white hair.a father. said...

A Voice, blog pak zawi ni untuk perkongsian ilmu dan bukan politik. Jadi saya tak setuju cara komen beliau.

Zawi said...

razihan,
Ibrahim Ali sedang mencari jalan untuk survival politiknya. Semua orang tahu tentang pendiriannya termasuk TGNA.

Manlaksam,
Semoga doa Pak Mae akan dimakbulkan Allah. PRU13 mungkin Ibrahim Ali tidak akan bertanding lagi melainkan sebagai calon bebas yang pasti beliau akan kecundang.

Sad,
TGNA terima beliau dengan tujuan untuk mengecewakan BN dalam PRU12. Tak siapa tahu bahawa Tsunami politik akan melanda Kelantan pada masa itu.

Oldstock,
PAS's intention was to win as many state seats as possible. That they did with the help of Ibrahim Ali to get his followers to vote for PAS and ensure PAS win in all the DUN's. From what I heard, Ibrahim also bankrolled all the PAS DUNs in Pasir Mas. So it was a win win situation.

Othman,
Setuju sangat supaya Mesjid tidak digunakan untuk aktiviti politik.

A Voice,
Saya tak faham apa maksud saudara.

Sad,
Terima kasih kerana sokongan saudara. Dalam banyak hal saya suka berada ditempat neutral dalam politik tetapi terdapat perkara perkara yang saya fikir perlu memihak apabila sesuatu yang tidak betul dilakukan oleh mana mana pihak. Mengkhianati kepercayaan orang ramai adalah satu perkara yang saya tidak dapat terima dari mana mana ahli politik.

Patricia said...

Frogs won't ever be the answer to our political woes - so this guy Ibrahim Ali better have a good think about it before it is too late for him.

Zawi said...

Pat,
He is the father of all frogs. He could be the original frog.